Vi hjälper företagsledare att skapa framtidssäkra strategier och förändringsacceleration som leder till marknadsledande resultat.
Det första är vanligtvis att vi får en kort beskrivning av nuvarande svårigheter och utmaningar samt vad ni vill förbättra och uppnå. Vi diskuterar också om det finns några speciella omständigheter såsom ont om tid, påverkande faktorer, speciella interna frågor, komplexitet, m m. Vi diskuterar också på vilket sätt ni helst ser att projektet genomförs. Därefter berättar vi om vårt angreppssätt, och vilken typ av uppdrag som vi av principiella skäl inte åtar oss (neddragning och avveckling).
Efter samtalet skickar vi över material i form av artiklar, bokkapitel etc som vi författat, för att ytterligare kunna smalna av och förtydliga vad det är ni vill uppnå för resultat, för företaget och dig/ledningen, och på vilket sätt vi kan veta/mäta att det har uppnåtts. I samband med detta träffas vi (IRL eller online) för att diskutera specifika frågor och för att utröna värdet av det genomförda, framgångsrika projektet.
Vi skickar därefter över ett uppdragsförslag med ett par olika alternativ i implementering, inklusive beräknad tidsåtgång till fasta priser, så att ni enkelt kan välja det alternativ som ger bäst värde för er.
Målet är att utifrån befintlig organisation, resurser och kompetenser frigöra inlåst potential och skapa förändring.
Steg ett är för oss att förstå de systemiska anledningarna till organisationens (under-)prestation. En viktig del är att förstå organisationens relationer och nätverk. I detta ligger att träffa nyckelpersoner på olika positioner och avdelningar inom företaget. Träffarna sker både individuellt och gruppvis, och syftar till att utifrån samarbetsprinciper identifiera och förstå organisatoriska outnyttjade resurser. Det ingår också att träffa ”ususal suspects” i form av chefer, men också nyckelpersoner på mindre framträdande positioner. Häri ligger många gånger osynlig kunskap om hinder och möjligheter.
Arbetsprocessen omfattar både formell kommunikation via t ex intern kommunikation, möten, seminarier och ibland enkäter, men också informella kanaler inom och utom företaget. Allt kanaliseras i återkopplings-loopar som också kan användas för att identifiera framsteg i projektet.